Mijn werkdag: een dagje meelopen met Maaike Slagter
Maaike Slagter is consulent onderwijsondersteuning zieke leerlingen bij OZL-Noord:
Ik werk op veel verschillende scholen die elk op hun eigen manier hun zieke leerlingen ondersteunen. Daarnaast verschilt iedere leerling die ik begeleid in leeftijd, ziektebeeld, schoolniveau, motivatie en toekomstplannen. Mijn werkdag is daardoor altijd heerlijk gevarieerd, ik neem jullie graag mee!
In beeld blijven bij scholen
Het is maandagochtend, half negen. Ik start thuis mijn computer op en werk mijn mail bij. Daarna overleg ik met mijn collega over onze website en LinkedIn pagina. We spreken af wat we de komende weken willen plaatsen en wie dit gaat doen. We vinden het namelijk belangrijk om in beeld te blijven bij scholen, zodat ze ons inschakelen zodra er een zieke leerling is.
Begeleiding op school
Om elf uur ben ik op een Lyceum waar ik meerdere leerlingen begeleid. Vanmorgen ontvingen we een aanmelding van een nieuwe leerling met het post-COVID syndroom van deze school. Ik loop daarom eerst even langs bij het ondersteuningsteam om een intakegesprek te plannen. Dan heb ik een afspraak met een leerling die na een operatie een aantal schoolexamens heeft gemist. Ze moet nu een behoorlijke inhaalslag maken voor haar eindexamen begint. We zoeken samen steeds de balans tussen haar belastbaarheid en welke schooltaken er liggen. Stress is niet wenselijk voor haar herstel. We praten ook uitgebreid over haar studiekeuze en de toelating voor deze studie. Ze is al goed voorbereid en heeft ook een doordacht back-up plan, mocht de toelating niet lukken.
Ondersteuning thuis
Om twaalf uur heb ik een afspraak bij een 16 jarige leerling thuis. Hij is herstellende van kanker en doet dit jaar in drie vakken eindexamen. Volgend jaar doet hij zijn andere vakken en zo kan hij in twee jaar toch een Havodiploma halen. Voor de drie vakken van dit jaar heeft hij nog een aantal achterstanden. De drie vakdocenten bieden hem individueel les via Teams. Het is prachtig om te zien hoe betrokken deze mensen zijn. Wij plannen vandaag samen wanneer hij zijn toetsen inhaalt, zodat alles straks op tijd in orde is voor het Centraal Examen.
Zo snel mogelijk weer regulier meedoen
Om één uur ben ik op een VMBO-school voor een scholier die na een traumatisch verkeersongeluk zijn schooluren weer langzaam opbouwt. We werken samen aan Wiskunde, hij heeft veel lessen gemist en vindt het nog moeilijk. Hierna plannen we samen de toets die erbij hoort. De ambulant begeleider van school zoekt intussen uit of al zijn achterstanden ingehaald moeten worden. Misschien zijn er onderdelen die wat minder belangrijk zijn. Ons doel is om deze jongen zo snel mogelijk weer regulier mee te laten doen en hem alle kans te geven om zijn jaar te halen, maar dan natuurlijk wel zonder achterstand in kennis.
Overzicht houden en vakinhoudelijk ondersteunen
Om twee uur ga ik op bezoek een scholiere met diabetes. Ze is weinig op school, omdat haar bloedsuikerwaardes erg schommelen en ze er vaak ziek van is. Ze doet haar vierde jaar al voor de tweede keer. Toch heeft ze opnieuw moeite om alles goed bij te houden. Ik help haar in het overzicht op schooltaken en ondersteun haar vakinhoudelijk waar nodig. Het doel is om te zorgen dat ze met een goede basis aan haar examenjaar begint. Daarnaast is het van belang dat ze binnen haar school de hulplijnen goed kent, voor wanneer het even niet lekker gaat. Hulp leren vragen en het aangeven wanneer haar waardes niet goed zijn, blijft nog lastig voor haar. Ze wil het liefst geen uitzondering zijn.
Opbouwen van schoolgang
Om vier uur bezoek ik een meisje die een scoliose-operatie heeft ondergaan. We hebben een opbouwschema voor schooluren gemaakt. Ze heeft net haar toetsweken achter de rug. Vandaag kijken we of ze meer uren wil/kan gaan maken en welke toetsen er nog open staan. We maken een haalbaar opbouwrooster en plannen de openstaande toetsen.
Na deze dag zet ik thuis alle afspraken, vragen, updates, opbouwschema’s en planningen op de mail voor de betrokkenen van school, ouders en natuurlijk de leerling zelf. Dan sluit ik af, morgen weer een nieuwe dag…