Mijn werkdag: een dagje meelopen met Nicole Boiten
Nicole Boiten is consulent onderwijsondersteuning zieke leerlingen bij OZL noord:
“Door corona werken we nog steeds veel thuis. We werken immers met kwetsbare kinderen en zijn daarom erg zorgvuldig met onze bezoeken buiten de deur. Toch gaan we ook nog wel op pad. Een werkdag is daarom nooit hetzelfde. Ik neem jullie graag mee!”
Vrijdag, de laatste dag van mijn werkweek.
Vrijdag is vaak een drukke en volle dag. Zodra ik mijn eigen kinderen naar school heb gebracht, start ik thuis met een kop koffie in mijn werkkamer de laptop op en open mijn e-mail. Verschillende nieuwe mailtjes zijn binnengekomen en ik lees ze stuk voor stuk. Sommigen bevatten een korte vraag en beantwoord ik meteen. Anderen laat ik even open staan, zodat ik op een later moment kan reageren. In mijn Outlook agenda ontvang ik een melding, ‘Overleg met …’ start over 15 minuten. Ik bedenk dat ik mijn werktelefoon nog niet heb aangezet en start ook deze op. Geen gemiste oproepen, dus de telefoon kan weer even naast de laptop terug.
Mijn eerste afspraak
Om half 10 zit ik klaar voor mijn eerste overleg. Ik heb een afspraak met een leerling uit Havo 5. We bespreken hoe de week gegaan is en of het gelukt is om de planning die we gemaakt hebben te halen. Ik overleg samen met de leerling welke dingen anders moeten, waar ze hulp bij nodig heeft en hoe ze dit het beste aan kan pakken. Vervolgens bespreken we of er de komende week nog afspraken staan bij bijvoorbeeld een behandelend arts of fysiotherapeut, zodat zij ook daar kan bespreken hoe het gaat op school. We vinden het fijn dat behandelaars ook goed op de hoogte zijn over hoe het dagelijkse leven verloopt van een leerling, zodat we daar samen aan kunnen werken. Om kwart over 10 sluit ik het Teams gesprek af en zet ik een update in de mail voor de school van deze leerling.
Klein beginnen, daarna uitbreiden
Om half 11 zit de volgende leerling te wachten in Teams. Een jongen uit mavo 2. Het loopt allemaal niet zo lekker, dus eerst kan even alle frustratie eruit. Samen bespreken we welke stappen hij kan zetten om de regie weer wat terug te krijgen. We maken een stappenplan en verdelen dit over de tijd. Klein beginnen en daarna uitbreiden. Na het gesprek heeft hij de motivatie weer gevonden om een begin te maken! Fijn. Het overzicht houden is erg belangrijk, maar begrijpelijkerwijs vervalt dit ook makkelijk wanneer een leerling enige tijd niet op school is geweest. We spreken af de volgende keer op school af te spreken, zodat de drempel om te gaan een beetje kleiner wordt.
Door met coachen
Inmiddels is het 11 uur en zit de volgende leerling via Teams op mij te wachten. Een kort gesprek; deze leerling begeleid ik al langere tijd en het loopt allemaal goed. Ze is druk bezig met uren opbouwen op school, toetsen inhalen en praat mij even bij over haar cijfers en hoe ze de komende week ingepland heeft. Ik coach haar nog eventjes, tot we over een aantal weken het traject kunnen afsluiten.
(bijna) tijd voor pauze
Half 12, tijd voor een nieuwe kop koffie. Ondertussen heb ik een gemiste oproep op mijn telefoon en beluister ik het bericht. Ik bel meteen terug naar de zorgcoördinator, maar krijg geen gehoor. Ik mail om een belafspraak te maken, zodat we niet langs elkaar heen blijven bellen.
12 uur: pauze. Omdat we veel achter de computer zitten, heb ik met mezelf afgesproken dat ik een rondje ga wandelen. Even eruit, frisse lucht en een broodje eten.
Gesprek op school
Om 13 uur word ik verwacht op een middelbare school voor een gesprek met leerling, ouders, zorg coördinator en mentor. Een moeilijk gesprek, met de leerling gaat het niet goed. We zetten in op wat wél lukt op dit moment. De leerling wil graag, ziet de sociale contacten van school als een lichtpuntje, maar met de beperkte energie is dit niet gemakkelijk. Wat is het toekomstperspectief? Een open en eerlijk gesprek. Na een dik uur sta ik weer buiten.
Werkdag afsluiten
Om kwart over 2 staat er een belafspraak in mijn agenda met een revalidatiearts van een leerling. Doel van dit gesprek is om te bespreken hoe we de schoolopbouw het beste aan kunnen pakken. Ik besluit even in de auto te wachten, zodat ik rustig kan bellen. Om 15.15 uur stap ik thuis weer binnen, start de laptop weer op en maak verslag van het gesprek op de school van vanmiddag. Het dossier van alle leerlingen die ik vandaag heb gesproken werk ik bij. Ik beantwoord de e-mails die nog binnengekomen zijn en bekijk mijn agenda voor volgende week. Om even over 5 sluit ik de computer af, trek de deur van de werkkamer achter mij dicht en begin aan het avondeten voor mijn gezin. Het weekend kan beginnen.