WereldLichtjesDag, de tweede zondag in december

WereldLichtjesDag, de tweede zondag in december

“Ieder kaarsje een eigen verhaal”

Sinds 1997 is het iedere tweede zondag in december WereldLichtjesDag. Wereldwijd komen mensen bij elkaar om overleden kinderen te herdenken en steken zij om 19.00 uur een kaarsje aan. Ook wij branden een kaarsje voor alle overleden leerlingen en hun families.

Elke school kan te maken krijgen met leerlingen met een beperkte levensverwachting. De boodschap dat een leerling uit jouw klas niet meer beter wordt, raakt een leerkracht als professional, als persoon en wellicht zelf als ouder, diep. Hoe blijf je in zo’n situatie professioneel betrokken, met voldoende nabijheid, om je als leerkracht in te leven in de leerling en het gezin én met voldoende afstand, om te zien wat nodig is.

Palliatieve leerlingbegeleiding vraagt veel van een school. Het kan zinvol zijn een extern deskundige in te schakelen om de school te ondersteunen bij deze begeleiding. Ook het handboek “De Rouwende School” van Riet Fiddelaers-Jaspers is een aanrader voor scholen en kinderopvang die met verlies en rouw te maken krijgen.

Consulenten Onderwijsondersteuning Zieke leerlingen (OZL) begeleiden langdurig zieke leerlingen en hun scholen. Ook zij krijgen in hun begeleiding te maken met zieke leerlingen met een beperkte levensverwachting en leerlingen die overlijden. Dit maakt iedere keer weer diepe indruk. Leerlingen, jonge levens, ieder met een eigen verhaal, te vroeg afgebroken, het went nooit.